Pagina's

maandag 16 december 2013

"Geschiedenis".......

Als vak op school was het wel interessant maar die jaartallen in je hoofd stampen........ 
Als er een kop in de krant staat van: Ontdekt of Opgraving dan lees ik dat eerder/meer door dan al de andere berichten. Ik hou wel van dat soort dingen.

We hadden twee keer een keuze-dagje-uit gewonnen en in oktober zijn we naar het eiland pampus geweest.
Nu konden we de uitdrukking (voor Pampus liggen) en de naam van het eiland al langer maar er geweest en er wat van afweten eerlijk gezegd nee. Ik kan je zeggen dat de dag eigenlijk bijna te kort was om alles op onze gemak te bekijken. We hebben heel wat geleerd bv. dat het geen bestaand eiland is maar door mensen handen gemaakt. Hoe de uitdrukking voor Pampus liggen ontstaan is en... en...en..... Ze geven op een leuke en leerzame manier voor jong en oud informatie hoe of wat. Tot het voorjaar is het eiland 'gesloten' maar ik zou zeggen ga er eens even neuzen!

Afgelopen week was Manlief vrij en zijn we op woensdag naar onze tweede keuze-prijs geweest en wel naar De Bataviawerf
Flink mistig toen we thuis vertrokken en onder weg ook nog maar toen we in Lelystad aankwamen was het een stralende zon. Dit dagje uit was ons dus echt gegund....
Na de rit hadden we nog even tijd voor een lekker bakje leut. Om 12.00 uur begon het programma, eerst een film over de VOC en het eerste schip de Batavia en een jongens-droom die uit kwam door de mogelijkheid om de Batavia na te bouwen.

Daarna de werkplaatsen waar op de "oude" manier het materiaal voor het nieuwe schip: De Zeven Provinciën (en voor andere oude schepen bv. de zeilen) worden gemaakt. (Er bestaan de mogelijkheid om deze oude ambachten hier te leren).
 Houtbewerking, zeilmakerij, smederij, touwslagerij. Ik kan je zeggen dat die touwen (lees kabels) er wezen mochten daar is ons garen niets bij vergeleken.....
Eigenlijk heb ik wat last van hoogte vrees maar de 'steiger' om/bij het nieuwe schip zag er stevig uit en het was te interessant om niet de kans te grijpen om het van bovenaf te zien. Wat een werk en een hout en een geduld om zo iets weer op te bouwen.
En dan de Batavia zelf op. Jammer dat de masten en tuigen weg waren voor onderhoud maar de dekken bekijken hoe het er vroeger echt uitzag was zeer informatief. Ziet er wat anders uit dan een geromantiseerde film-opzet. Niets geen luxe hemelbed bij de kapitein en de hogere gasten maar gewoon een bedstee waar je met meerder sliep. Het eten werd voor een jaar meegenomen, zelfs het (harde, droge) brood. Kan je nagaan hoe smaakvol het er uitgezien heeft..... 
Die goede oude tijd??? Dat vraag je je dan toch wel af. Dan ben je blij dat je nu leeft want het waren harde tijden. 


Geen idee hoe ik die rare blauwe linken kwijt kan raken. Ik kwam ze ook bij andere op het blog tegen. Weet iemand hoe je dat kan uitschakelen? Antwoorden kunnen via mijn profiel gemaild worden.

Het is gelukt om via configuratie een stiekem binnengeslopen programma te verwijderen en nu ben ik de pop-ups en zogenaamde links kwijt. Heerlijk rustig beeld!!!