Pagina's

woensdag 17 augustus 2011

variahex

De regiodag Limburg van het Quiltersgilde hadden we 8 april in Maasbracht. Vanuit het "hoge noorden" (Den Haag) is Evy van  Quilterspalet afgereisd om ons haar Variahex-quilt te showen en uitleg te geven over de eerste paar blokjes.
Over meer blokken kon ze geen uitleg doen daar de quilt in het blad 'Quilt & zo' in meerdere delen behandeld werd.
Van "het gilde" kregen we de kartonnetjes om de eerste zes blokjes te maken.

Ook konden we de lijmpen met korting kopen. Deze is toch wel handig en sneller dan het rijgen. Alhoewel ik vind dat dat ook zijn charme heeft. Maar goed, ik deed/doe het deze keer ook met de lijmpen.
Bij de beginners lessen hebben we ook de "Engelse" methoden behandeld maar daarna heb ik er nooit meer wat meegedaan. Ergens is het wel leuk maar eerlijk gezegd zal het nooit tot mijn favorieten horen. Maar dan...je begint met een blokje, een tweede erbij, zonde om het daarbij te laten en in de kast te leggen. Je begint dus de foto van de quilt goed te bekijken.

De variahex quilt van Evy

     Aha, ik kan zo een blokje maken, en zo een en.........Dan ga je ontwerpen hoe je het  totaal zou neer kunnen leggen, waar wil je de quilt hangen/neerleggen, daar, o, dan kan hij ongeveer zo groot worden. dan moet ik zoveel blokken maken....ik kan hem ook zo maken.....dat betekend wel weer meer blokken maar het is wel leuk.... Hobby heet zo iets??? Oké, leuk maar ik heb niet zoveel kartonnetjes. Kopen?? nee want dan moet ik zoveel verschillende zakjes kopen en veel heb ik er niet van nodig en.... Dus op internet naar een grafiche site zoeken en dankzij een tip nog gevonden ook. Dikste papier wat we hebben (120 grams) in de printer, snijliniaal erbij en plakken en naaien maar. Nu moet ik wel eerlijk zijn (alweer) en toegeven dat ik het papier liever iets dikker zou willen hebben en de volgende keer iets precieser snijden!!!

We hebben nu (als ik goed heb geteld) 15 blokjes klaar en nog vier te gaan. De rode stof die eronder ligt is voor de driehoeken waarmee ik hem in elkaar ga zetten. de rand zie ik daarna wel weer.

De foto rechts is een beetje het idee hoe ik het in elkaar wil zetten. Groen-geel in het midden. daaromheen blauw, daaromheen blauw-groen en geel-blauw-groen.
Als alle blokken klaar zijn worden ze eerst opgespeld en een paar dagen tegenaan gekeken of het wel HET is. Zover zijn we nog niet, eerst er nog vier naaien en de driehoeken ertussen, dan zijn we alweer een stief kwariertje verder. Tegen die tijd zal ik er wel weer wat over schrijven.
Veel quilt, borduur, tuin enz. plezier en tot schrijfs......